1-0-1 [one ‘o one] intersex

The two-gender system as a Human Rights Violation

18 June–31 July 2005
Opening: 17 June 2005

Exhibition
Publication
Event Series
archive

Location(s): NGBK, Oranienstraße 25

www.101intersex.de

Artists

Del LaGrace Volcano, Ins A Kromminga, Roz Mortimer, Tyyne Claudia Pollmann, Eli seMbessakwini, subRosa & James Pei-Muun Tsang, Terre Thaemlitz

Project group

Ulrike Klöppel, Wijnand Koppelmann, Ins A Kromminga, Nanna Lüth, Rett Rossi, Karen Scheper de Aguirre

1-0-1 [one ‘o one] intersex” examines the Human Rights Violations of hermaphro-dites/intersexuals: Infants, whose genitals are characterized as ambiguous continue to be surgically made to fit into standardized concepts of male and female bodies. The diagnosis of intersexuality is regularly concealed from them even into adulthood. Society’s ac-ceptance of a gender diversity, which doesn’t conform to the normative expectations of an unambiguous differentiation between two genders, is marginal. 1-0-1 intersex invites to think beyond and against the two gendered system: the exhibition, archive, series of events and comprehensive catalogue present artistic positions, experiences and initiatives of intersex people, as well as historical, science critical, and legal backgrounds, in order to stimulate a broad discussion about gender borders and how intersexuality is treated in our society.

The artistic contributions investigate the dominant representation of gender as a normative binary system. In view of the central role imaging techniques currently hold in medicine and biotechnology, visual productions, which deal critically with the language of images, are gaining new political significance. The cyberfemminist collective subRosa – in collaboration with James Pei-Mun Tsang – explore the effects of the new reproduction techniques on sexuality and gender roles in their ‘educational show’, ‘Yes Species’: Their agitation for a multiplication of ‘useless’ gender, is thwarting the capitalist economy of the two-gender system. The provocative video ‘Born Queer - dear doctors’ shows a sex scene broken up by a sequence of black images, to which the artist Eli seMbessakwini reads an acrimonious love letter to the doctor who castrated her as a child. Her work is aimed at reclaiming her own sexuality. Ins A Kromminga’s installation of ‘Zwitter’ (hermaphrodite) – written in shards of mirror, which materialize the fragility of gendered identity – marks the beginning of a rewriting of ‘Zwitter’ history. In 16 audio/video pieces Terre Thaemlitz’ contribution ‘Lovebomb’ deconstructs the veiling of violent situations with the expression ‘love’ – experienced by many intersex people encountering the ‘loving’ argument of their parents for the surgical gender assignment. Contributions from the artists Roz Mortimer, Tyyne Claudia Pollmann and Del LaGrace Volcano explore further aspects of the debate.

1-0-1 intersex pursues the question of how normative gender concepts are developed in demarcation of those whose gender is ‘ambiguous’ and are maintained by making physical diversity invisible, and by accepting violations of the intersex people’s physical integ-rity and worth. Furthermore, the exhibition explores how these concepts regulate everyday social relations and why intersexuality affects us all. In doing so 1-0-1 intersex offers an open invitation to consider possible changes.

Press commentary

lz3w, 10/2004 (Nanna Lüth)
“Zentrales Anliegen von 1-0-1 intersex ist einerseits, die historische, geografische und kulturelle Bedingtheit des Begriffs und des Umgangs mit ‘Zwischengeschlechtlichkeit’ deutlich zu machen, und andererseits deren Veränderlichkeit aufzuzeigen. […] Es geht darum, ‘der hegemonialen Definitionsmacht der Naturwissenschaften etwas entgegenzusetzen. Zentrale Themen sind: Das duale Geschlechterregime der deutschen Sprache, rigide Alltagsordnungen (Toilettenschilder), soziale Probleme (z.B. bei der Arbeitsplatzsuche), kulturelle Differenzen und mythische Hintergründe (die Geschichte der ‘Monster’ und der ‘Hybriden’).”

Spiegel Online, 20.06.2005 (Johanna Straub)
“Mit einer Ausstellung und einer Veranstaltungsreihe laden Künstler und Künstlerinnen in Berlin zu einem öffentlichen Polylog ein. Es geht um die medizinische Erfindung der Geschlechterzugehörigkeit und den gesellschaftlichen Umgang mit Intersexualität.”

taz, 29.06.2005 (Christiane Rösinger)
“Die Strategie der ausstellenden Künstler und Künstlerinnen in der NGBK, die teilweise auch als Intersexaktivistinnen an den Veranstaltungen des Rahmenprogramms beteiligt sind, ist das Sichtbarmachen von Uneindeutigem: Vielfalt zulassen, könnte ein Ausweg sein aus der binärgeschlechtlichen Ödnis.”

Stuttgarter Zeitung, 16.07.2005 (Adrienne Braun)
“Die Ausstellung wagt sich an ein Thema, ‘das bisher kaum Öffentlichkeit hatte und mit enormen Ängsten behaftet ist.’ […] Betrachtet man die seit Jahren geführte Diskussion, ob Frauen nun eher mit männlichen oder weiblichen Eigenschaften an die Macht gekommen sind, ob Margaret Thatcher oder Angela Merkel es nur an die Spitze gebracht haben, weil sie ihre Weiblichkeit verleugnen, so sieht man, wie hilflos sich unsere Gesellschaft immer noch an diese Geschlechtszuweisungen klammert. […] Das binäre System lässt sich in der Mode vielleicht durchhalten, in der Realität aber wird unserer Gesellschaft sich zunehmend verabschieden müssen von undifferenzierten Stereotypen. Wer weiß, ob der Mensch von morgen zwar nicht intersexuell ist, aber intersexuell fühlen wird.”

gynäkologie + geburtshilfe, 1/2008 (Thomas Miesbach)
“1-0-1 intersex befriedigte nicht die Schaulust, wie man das reißerisch tun könnte à la: Boah, die zeigen echte Hermaphroditen! Es ging vielmehr um Aufklärung, Akzeptanz, Aktivierung, Agitation.”

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