Drucken Heften Laden

Versuche über Theorie und Praxis unabhängigen Publizierens

8.–18. Januar 2015
Eröffnung: 7. Januar 2015

Ausstellung
Veranstaltungsreihe

Workshop

Ort(e):
nGbK, Oranienstraße 25

Arbeitsgruppe

Erik Göngrich, Heimo Lattner, Katja Reichard, Ines Schaber, Peter Schmidt, Florian Wüst

Mit einfachen Mitteln selbst zu publizieren, ist eine gängige Praxis. Je enger die finanziellen Spielräume, desto größer scheint der Enthusiasmus. Distribution und Rezeption kleiner Druckpublikationen können aber schnell an Grenzen stoßen. Das Wissen um die Feinheiten des Bücherverlegens ist keine Selbstverständlichkeit. Deshalb analysiert und diskutiert Drucken Heften Laden die Bedingungen und Möglichkeiten des unabhängigen Publizierens im Umfeld von Kunst und Stadt(politik). Die Ausstellung präsentiert ein temporäres Archiv, das aus ausgewählten nGbK-Publikationen seit 1969 und zeitgenössischen Büchern und Heften besteht. Parallel findet ein dreitägiger Workshop mit den Beteiligten statt, dessen Themen und Ergebnisse in die öffentliche Veranstaltungsreihe einfließen.

adocs, Hamburg
Architektur in Gebrauch, Berlin
Archive Books, Berlin
Michael J. Baers, Berlin
Books People Places, Berlin
Botopress, Berlin
Edition Bernward Reul, Berlin
ernstundmund, Leipzig
Errant Bodies, Berlin/Los Angeles
form und sinn, Berlin
Fulcrum, London
image-shift, Berlin
Wolfgang Kil, Berlin
Metabook, Amsterdam/Berlin
metroZones, Berlin
nGbK, Berlin
Revolver Publishing, Berlin
Scriptings/Achim Lengerer, Berlin
Spector Books, Leipzig
Temporary Services/Half Letter Press, Chicago/Kopenhagen
The Green Box, Berlin
von hundert, Berlin
ztscrpt, Wien/Berlin

Thema: Unabhängiges Publizieren. Kleine Bücher und Heftreihen. Was heißt das konkret? Warum und für wen? Ist das Publizieren Teil einer künstlerischen und/oder politischen Praxis? Wer macht was im Produktionsprozess? Gibt es ein festes Gestaltungskonzept? Bleiben Zeit und Mittel für Lektorat? Verlagsfrage: Einen halbwegs etablierten Verlag suchen oder einen gründen? Oder geht es ohne? Wie werden die Bücher und Hefte in Umlauf gebracht? Welche Auflagen lassen sich noch sinnvoll selbst verteilen oder leistet man sich einen professionellen Vertrieb, gar international? Reichen die üblichen verdächtigen Buchläden oder via eigenem Webshop und die Bestellungen morgens zur Post? Oder gleich Amazon? Was sind die Vorteile eines Risographen im Keller? Ist Print on Demand eine Option? Finanzierungsmodell: Trägt sich das Projekt durch den Verkauf oder sucht man nach Fördermitteln? Schon mal Crowdfunding probiert? Kniffelspiel Verkaufspreis: Eher teuer, weil fair gerechnet, oder billig, weil schon allein das eigene Netzwerk aufs Geld achten muss? Oder gratis? Jemals eine Rezension erhalten? Kontext: Wie wichtig sind Veranstaltungen rund ums Projekt? Braucht man einen Showroom? Steht die Publikation in Verbindung mit anderen Aktions- und Diskursformen? Ist das herunterladbare pdf eine Buchrarität wie Fernsehen?: Egal wie spät nachts ein Film in der Glotze läuft, er wird von mehr Menschen gesehen als im Kino. Bereits an das Machen eines E-Books gedacht? Oder wäre das Verrat an der Liebe zum Gedruckten, dem realen Ding in der Hand, aufm Tisch, im Regal, im Raum?

Drucken Heften Laden steht in Verbindung mit der geplanten Gründung der Berliner Hefte zu Geschichte und Gegenwart der Stadt, einer fortlaufenden Publikationsreihe zu stadtpolitischen Themen.

Veranstaltungen:

Mittwoch 07 Januar 2015, 19 Uhr,
Eröffnung und Präsentation

Ausstellungseröffnung und
The Inside and the Outside of a Book - eine Präsentation von Brandon LaBelle (Errant Bodies)

The book is a repository of voices; the book is a scene of mystery; the book is an object and a subject; the book hides, and then surfaces; the book whispers, screams, trembles, withstands; the book travels, it migrates; it also sits still; the book collects dust; the book may stand – it even lies down, or folds over; the book smells; the book demands attention; the book may catch fire; it may survive as well; the book creates shadows, hides the face, distracts us; it incites glances; and on certain days, the book inspires radical activity; the book is erotic; the book is annoying – it figures an emotional landscape; inside; outside; all around; the book is a global project.

Brandon LaBelle is an artist, writer and theorist working with sound culture, voice, and questions of agency. He develops and presents artistic projects and performances within a range of international contexts, often working collaboratively and in public. Recent projects include “Civic Center”, La Casa Encendida, Madrid, “Sixth Housing Estate”, South London Gallery, London, and “Hobo College”, Marrakech Biennial parallel project. He is the editor of Errant Bodies Press and author of Lexicon of the Mouth (2014), Diary of an Imaginary Egyptian (2012), Acoustic Territories (2010), and Background Noise: Perspectives on Sound Art (2006). He lives in Berlin. www.errantbodies.org

Freitag 09 Januar 2015, 19h,
Lecture by Brett Bloom

Publishing in the Realm of Plant Fibres and Electrons
A lecture by Brett Bloom (Temporary Services)

Temporary Services has been publishing in plant fibers and electrons since we began. We seek to make the aspects of our art working and our publishing transparent and open for others to see, challenge, and borrow from. Brett Bloom will be present to talk about the group’s publishing history and how it uses both print and digital publications to build community, tell stories that are neglected or go untold, challenge the dominant culture and narratives around art, and to champion art that does not serve commercial interests. Among things that will be discussed are: the anti-social nature of ebooks; why Print On Demand hurts artist publishing; the democratic and liberatory uses of PDFs for making an artist book commons; the differences between “artist books” and “artist publishers,” and trying to understanding the complicated ecological issues of printing in either paper or digital mediums.

Temporary Services is Brett Bloom and Marc Fischer. We are based in Copenhagen and Chicago. We have existed, with several changes in membership and structure, since 1998. We produce exhibitions, events, projects, and publications. The distinction between art practice and other creative human endeavors is irrelevant to us. We started Half Letter Press, a publishing imprint and online store, in 2008 to publish book length works by people working in non-commercial and experimental ways. Our latest title is An Edge Effect: Art & Ecology in the Nordic Landscape, edited by Bonnie Fortune (2014).
www.temporaryservices.org
www.halfletterpress.com

Donnerstag 15 Januar 2015, 19h,
Lecture by Delphine Bedel

Self-Publishing – The New Economy of the Book
A lecture by Delphine Bedel (Metabook)

Delphine Bedel will speak about the drastic economic and technological changes occurring in the publishing industry, and how this affects artistic practice and art institutions. In the perspective of the book as a privilege medium for artists, her talk will address the shift from print to software culture. Besides looking at new modes of production and distribution as well as expanded forms of “books”, her new research project and publishing platform Metabook will be presented.

Delphine Bedel works as a curator, artist and publisher, specialised in emerging publishing practice in photography, art and design. Founder of Metabook and Amsterdam Art/Book Fair. She regularly contributes to books and magazines, and is a frequent speaker in international conferences and seminars. Currently PhD Researcher at Leiden University/PhDArts and Research Fellow at ZK/U in Berlin.
www.delphinebedel.com